توسعه کسب‌و‌کار

جایی برای کپی کارها نیست!

اگر می‌خواهید جایی در آینده داشته باشد و در گذر زمان حذف نشوید، باید ماهیت زمانِ «آینده» را بشناسید و براساس آن عمل کنید. یعنی همانطور که آینده «مجموعه لحظات به وقوع نپیوسته» است، برای کسب موفقیت در چنین بازه‌ای هم باید به دنبالِ کارهایی باشید که هنوز کسی به سراغشان نرفته است. بنابراین نگاه کردن از روی دست دیگران ما را به جایی نمی‌رساند، یعنی هیچکس را به جایی نرسانده است. صاحبان برترین کسب‌و‌کارها مقلد نبودند، آن‌ها ایده‌‌های جدیدی را معرفی کردند و «صفر» را به «یک» رساندند و چیز جدیدی به دنیای ما اضافه کردند.
کتاب «از صفر به یک» پایش در زمان حال و نگاهش رو به آینده است. این کتاب وقتی به دنیا آمد که نویسندهٔ آن سال ۲۰۱۲ می‌خواست کاری کند تا دانشجویانش در دانشگاه استنفورد از مرزهای تعیین شده فراتر بروند و از مهارت‌هایشان به شکل خلاقانه‌ای استفاده کنند. با این حال، نویسنده طوری آن درس‌ها را بازنویسی کرده است که به کارِ آدم‌های بیرون از استنفورد هم بیاید.

چه انتظاری از این کتاب داشته باشیم؟

«از صفر به یک» قرار نیست به خواننده‌اش فرمول موفقیت بدهد. برعکس، او را قانع می‌کند که چیزی به نام فرمول موفقیت وجود ندارد و راه‌های رسیدن به موفقیت به تعداد کارآفرین‌ها است. تعدد راه‌های موفقیت شاید امیدوارکننده به نظر برسد اما سختی اصلی این است که این راه‌ها را باید خودتان احداث کنید و خبری از جاده‌های آسفالت شده و چراغانی نیست. برای همراه شدن با این کتاب باید هر چه فرمول موفقیت تا الان خوانده‌اید، دور بریزید و «اصول بنیادین کسب‌و‌کار» را یاد بگیرید.

این کتاب ابزار‌های اصلی را در دست شما قرار می‌دهد و باقی کار را به خودتان می‌سپارد. کتاب پر از ارجاعات تاریخی است و برای استدلال‌هایش مثال‌هایی از کسب‌و‌کارهای آمریکایی می‌آورد که خودش به تنهایی هم خواندنی است:

در سال ۲۰۱۳ وقتی توییتر به سهامی عام تبدیل شد ارزشش ۲۴ میلیارد دلار برآورد شد که این مبلغ بیشتر از ۱۲ برابر ارزش نیویورک تایمز بود. توجه کنید که نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۲، ۱۳۳ میلیون دلار درآمد داشت و توییتر در همین سال  متحمل زیان شده بود. این برتری ارزش‌گذاری توییتر به چه دلیل بود؟ (ص: ۵۵)

چه کسانی باید این کتاب را بخوانند؟

۱.اگر کارآفرین هستید،

۲.اگر در فکر برپایی کسب‌و‌کاری جدید هستید،

حتماً این کتاب را بخوانید اما حتی اگر در هیچ‌کدام از این دو دسته هم جایی ندارید، یادتان باشد که:

هر شخصی چه بخواهد چه نخواهد سرمایه‌گذار است. وقتی حرفه‌ای را برای خودتان انتخاب می‌کنید، انتخاب‌تان بر این باور استوار است که کارتان چند دهه بعد ارزشمند می‌شود( ص: ۹۹).

 

کتاب از صفر به یک با ترجمهٔ بهمن فروزنده از سوی نشر آموخته منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *