راهنمای مدیران برای تبدیل‌ شدن به یک مربی بهتر

زمان مطالعه: 10

مارا کالوِلو

مترجم: عاطفه صفری

اگر مدیری هستید که در پی بهبود مهارت‌های مربی‌گری خود است، این 10 راهکار را برای درونی‌کردنِ ذهنیت مربی‌گری در تیم خود اجرا کنید.

 

در بسیاری از صنایع، تیم‌هایی که یک مدیر با ذهنیت مربی‌گری آن را رهبری می‌کند، نسبت به بقیه برتری دارند. هر مدیر فرصت‌هایی دارد که سطحی از مربی‌گری را در روابط خود بگنجاند؛ اما برای انجام صحیح این کار، مجموعه‌مهارت‌های خاصی لازم است. هنگامی‌که مربی‌گری تیم شما به‌درستی انجام شود، ظرفیت‌های جدیدی برای اعضای تیم باز می‌شود و به همه کمک می‌کند تا سطحی جدید از موفقیت را به دست آورند.

نقش مربی و مدیر

یک مربی در جایگاه یک مدیر نقش ویژه‌ای است که یک فرد می‌تواند داشته باشد. یک مربی حقیقی در قالب یک مدیر، به‌جای دادن جواب، پرسش‌های قابل‌تأملی می‌پرسد، بدون قضاوت سریع، از نیروهایش حمایت می‌کند و رشد کارمندان را تشویق می‌کند. فردی که هم‌زمان مربی و مدیر است، روی رشد تیم خود متمرکز می‌شود، هوش هیجانی بالایی دارد و رفتارهای انفرادی مؤثری را انجام می‌دهد که بر عملکرد و بهره‌وری تمرکز دارد.

مهارت‌های مربی‌گری مدیر چیست؟

یک مدیر زمانی می‌تواند مربی خوبی شود که مهارت‌های خاصی در چنته داشته باشد. برخی از این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

  • گوش‌دادن فعال: توانایی گوش‌دادن با دقت و کامل به آنچه شخص دیگری می‌گوید. این مهارت در جلسات تیمی و مکالمات یک‌به‌یک بسیار مفید است. این مهارت را می‌توان با پرسیدن پرسش‌های متفکرانه و وقت‌گذاشتن روی افکار و نظرات کارمندان خود تمرین کرد.
  • همدلی: توانایی درک احساسات دیگران. یک مدیر می‌تواند با استفاده از همدلی، روابط قوی‌تری با تیم خود بسازد که به او این امکان را می‌دهد تا بهتر با دیگران ارتباط برقرار کند و خواسته‌ها و نیازهای اعضای تیم خود را بهتر درک کند.
  • سازگاری: توانایی پذیرش و مدیریت تغییر. برنامه‌ها و استراتژی‌ها ممکن است به‌سرعت تغییر کنند و سازگاربودن به مدیران این امکان را می‌دهد که چالش‌های جدید را پذیرفته و مشکلات را در هنگام وقوع حل کنند.
  • مهارت بازخورددادن: مدیرانی که می‌کوشند مربی باشند، می‌توانند از مهارت بازخورددادنِ مؤثر برای کمک به اعضای تیم خود در دستیابی به اهداف جدید استفاده کنند. بخش بزرگی از این امر این است که بدانیم چگونه بازخورد سازنده را به‌طور مثبت ارائه دهیم تا زیردستان برای رشد و بهترشدن تحت‌تأثیر قرار گیرند.
  • مهارت‌ هدف‌گذاری: مهارت‌های هدف‌گذاری مؤثر می‌تواند به مدیران کمک کند تا کارکنان خود را برای رسیدن به اهداف بخصوص راهنمایی کنند. مدیران علاوه بر هدف‌گذاری برای کل تیم، می‌توانند از این مهارت‌ها برای توسعۀ اهداف شخصی و منحصربه‌فردِ هر یک از اعضای تیم نیز استفاده کنند.
  • مهارت‌ حل مسئله: هنگامی‌که مدیران سعی می‌کنند برنامه‌ها و استراتژی‌های مؤثر مربی‌گری برای تیم‌های خود ایجاد کنند، مهارت‌های حل مسئله به کار می‌آیند. مهم نیست چه تیمی را رهبری می‌کنید، احتمالاً خوب است که یک چالش، مشکل یا مانع جلوی راهتان سبز شود و اینکه شما بدانید از چه مسیری به راه‌حل می‌رسید، همیشه تحسین‌برانگیز است.

 

چرا مدیران به مربی‌گری نیاز دارند؟

یک مدیر معمولی وجود دارد و یک مدیر دیگر که اعضای تیم به او احترام می‌گذارند و از او قدردانی می‌کنند. مدیر دومی، مدیری است که مربی هم هست. اگر مدیران می‌خواهند تیم‌هایشان را به سطح بالاتری برسانند، باید مربی‌گری کنند، به افرادشان از طریق راهنمایی‌های کارشناسانه انگیزه بدهند، زیردستان را برای موقعیت‌های جدید شغلی آموزش دهند، و آن‌ها را برای رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت یا یک ضرب‌الاجل ترغیب کنند.

مدیرانی که مربی‌گری هم می‌کنند، اطمینان حاصل می‌کنند که همه در تیمشان احساس حمایت، توانمندی و انگیزه برای انجام بهترین کارها را دارند. بهبود مهارت‌های مربی‌گری همچنین به افزایش روحیه و بهره‌وری تیم منجر خواهد شد.Top of Form

 

۱۰ راه برای تبدیل‌شدن به یک مربی بهتر در جایگاه یک مدیر

اگر مدیری هستید که می‌خواهید مربی بهتری شوید، در نظر داشته باشید که این ۱۰ اقدام را انجام دهید! انجام این کار شما را از مدیری معمولی به مدیری عالی تبدیل خواهد کرد.

  1. پرسش‌های خوب بپرسید

فرقی نمی‌کند جلسۀ گروهی را اداره می‌کنید یا در جلسه‌ای دونفره هستید؛ حتماً پرسش‌های متفکرانه، کنجکاوانه و سازنده بپرسید.

دفعۀ بعدی که در مکالمه‌ای نفربه‌نفر هستید، این پرسش‌ها را بپرسید:

  • آیا تمام امکانات لازم برای انجام‌وظیفه‌تان را دارید؟
  • چطور می‌توانم کمکتان کنم؟
  • در حال حاضر بابت چه چیزهایی هیجان‌زده هستید؟
  • آیا در حال حاضر با مشکل خاصی دست‌وپنجه نرم می‌کنید؟
  • چه روش ارتباطی‌ای را ترجیح می‌دهید؟
  • اهداف شخصی‌تان برای امسال چیست؟
  • برای چه‌کاری دوست دارید زیاد یا کم زمان بگذارید؟
  • در یک درجه‌بندی از ۱ تا ۱۰، چقدر در محل کار خود خوش‌حال هستید؟ چه‌کاری می‌توانم انجام دهم تا به ۱۰ برسید؟

 

  1. گوش‌دادن فعال را تمرین کنید

گوش‌دادن فعال به‌قدری مهم است که ما دو بار به آن اشاره کرده‌ایم!

تمرین گوش‌دادن فعال برای تبدیل‌شدن به یک مربی بهتر در جایگاه یک مدیر بسیار حیاتی است. برای بهبود مهارت‌های گوش‌دادن فعال خود، از زیردستانتان پرسش‌های تشریحی بپرسید و عبارت‌های تأییدی مثبت به کار ببرید. برخی از پرسش‌های تشریحی که می‌توانید بپرسید: «چطور می‌توانم کمک کنم؟» و «چه چیزی کار شما را آسان‌تر می‌کند؟» همچنین می‌توانید جملات تأییدکننده را تمرین کنید؛ مانند «من واقعاً تحت‌تأثیر کار شما در این سه‌ماهه قرار گرفتم» و «از اینکه نگرانی‌های خود را به اشتراک گذاشتید متشکرم. اجازه دهید در این خصوص بیشتر فکر کنم و به شما خبر دهم.»

و به یاد داشته باشید، شما همیشه می‌خواهید پیش از پاسخ‌دادن گوش دهید و برای تصمیم‌گیری دربارۀ اینکه آیا این موقعیتی است که باید به‌عنوان یک مدیر یا مربی عمل کنید، تا آنجا که ممکن است اطلاعات جمع‌آوری کنید. شما نیاز دارید جزئیات کامل نگرانی‌ها و مشکلات کارکنانتان را بدانید، که این با گوش‌دادن فعال به آن‌ها وقتی‌که حرف‌هایشان را با شما به اشتراک می‌گذارند، شروع می‌شود.

  1. رویکرد خود را متناسب با هر فرد برگزینید

اگر موقعیت شما فراتر از یک کارمند است و یک مدیر هستید، بهتر است رویکرد مربی‌گری خود را متناسب با زیردستان خود تنظیم کنید. برای ‌مثال، ممکن است کارمندانی داشته باشید که ارتباط نوشتاری را به ارتباط رودررو ترجیح می‌دهند و برعکس. هنگام مربی‌گری تیم خود، ترجیحات، نقاط قوت و ضعف را در نظر بگیرید.

  1. همدلی نشان دهید

نکتۀ دیگری که می‌خواهیم بار دیگر تأکید کنیم این است که چقدر لازم است همدلی نشان دهید. همدلی‌کردن در جایگاه یک مدیر برای تبدیل‌شدن به یک مربی بهتر و ایجاد روابط قوی‌تر با تیم بسیار حیاتی است. همدلی می‌تواند به شما کمک کند با دیگران ارتباط برقرار کنید و آن‌ها را به‌عنوان یک انسان درک کنید، که این زمانی مفید خواهد بود که کارمندان شما با چالش‌ها به شما مراجعه کنند، با پرسش‌هایی به سراغ شما بیایند یا به مشاوره یا نظرات شما نیاز داشته باشند.

  1. بازخورد بدهید و بازخورد بگیرید

بازخورددادن _چه زمانی که همه‌چیز خوب پیش می‌رود و چه زمانی که با چالشی مواجه شده‌ایم_ یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های مدیر است و نحوۀ ارائۀ بازخورد نیز، شما را از دیگران در قالب یک مربی متمایز می‌کند.

بهترین بازخورد، بازخوردِ به‌موقع است، به‌خصوص اگر مسیر بهبودیافتنِ فرد را توضیح دهد. اگر این بازخورد به‌منظور تحسین فرد برای کار سخت یا فداکاری ارائه می‌شود، آن را در جلسۀ گروهی مطرح کنید. اما اگر نقدی سازنده به فرد دارید، حتماً آن را در جلسه‌ای خصوصی با او مطرح کنید.

وقتی بازخوردی می‌گیرید، حتماً بخواهید که باز هم بازخورد بدهند. عادی‌سازی نقد و ایجاد فرهنگ بهبود مداوم، رهیافت‌هایی برای نحوۀ بهترِ مربی‌گری برای هرکدام از زیردستان ایجاد می‌کند و درعین‌حال اعتماد ایجاد می‌کند و نشان می‌دهد که به نظرات آن‌ها اهمیت می‌دهید.

  1. آن‌ها را توانمند کنید

فقط به این دلیل که شما مدیر آن‌ها هستید و تلاش می‌کنید مربی بهتری باشید، به این معنی نیست که نمی‌توانید طرف‌دار شمارۀ یک کارمند خود باشید! با نشان‌دادن به اعضای تیم خود که به آن‌ها اعتماد دارید و اختصاص پروژه‌هایی که بر نقاط قوت آن‌ها منطبق است و خودشان علاقه دارند در آن کار کنند، به آن‌ها قدرت می‌دهید تا مهارت‌های خود را ارتقا دهند.

ارتقای توانمندی آن‌ها و یافتن نقاط قوت جدید، اعضای تیم شما را برای موفقیت بلندمدت آماده می‌کند و باعث می‌شود راه‌های دیگری را برای پیشرفت شغلی خود کشف کنند.

  1. هوش هیجانی خود را تقویت کنید

هوش هیجانی، نحوۀ استفاده، درک و مدیریت احساسات خود هنگام حل مشکلات، کاهش استرس و برقراری ارتباط با دیگران است. کسی که هوش هیجانی بالایی دارد، می‌تواند دقیقاً بفهمد که دیگران چه احساسی دارند، چگونه احساسات آنان بر دیگران در تیم تأثیر می‌گذارد و احساسات آنان چه معنایی دارد.

افزایش هوش هیجانی شما را در جایگاه یک مربی و رهبر بهتر برای تیمتان تبدیل می‌کند، به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود بخشید، روابط قوی‌تری با تیمتان بسازید، به بهبود بهره‌وری کمک کنید، و مشارکت تیم را افزایش دهید. همچنین، داشتن هوش هیجانی به شما کمک می‌کند تا احساسات و سطوح استرس خود را بهتر مدیریت کنید.

  1. انعکاس صدای افرادتان باشید

اعضای تیم شما احتمالاً اغلب با پرسش‌ها، نگرانی‌ها و چالش‌ها به سراغ شما می‌آیند. برای بهبود مهارت‌های مربی‌گری خود، مهم است که برای افراد تیم خود شبیه تخته‌ای صدادار باشید. این بدین معناست که همان ابتدا جواب را تحویل آن‌ها ندهید، بلکه به‌جای آن، راهنمایی‌شان کنید تا خودشان مسائل را حل کنند.

اگر به جواب‌ها نزدیک‌اند و خودشان می‌توانند به‌تنهایی مسئله را حل کنند، به‌جای اینکه به آن‌ها بگویید باید چه‌کاری انجام دهند و جواب‌ها را به آن‌ها تقدیم کنید، در طول فرایند به آن‌ها کمک کنید. یک مربی عالی به افرادش پیشنهاد می‌کند که مستقل عمل کنند و به آن‌ها اعتماد می‌کند تا راه‌حلی پیدا کنند.

  1. مسئولیت‌پذیری ایجاد کنید

در میان تیم خود مسئولیت‌پذیری ایجاد کنید. در جایگاه یک مربی، وقتی کارمندی کار یا پروژه‌ای در دستور کار خود دارد، این مسئولیت شماست که جدولی زمانی ایجاد کنید و کارها را در موعد مقرر برای تحویل، تعیین و پیگیری کنید.

 

  1. در دسترس باشید

در پایان، یک مربی زمانی که به او نیاز است، در دسترس است. چه با پاسخ‌دادن به پرسش‌ها و چه راهنمایی افراد برای مواجه‌شدن با چالش‌ها یا کمک‌کردن برای رسیدن به ضرب‌الاجل‌ها. به‌هرحال باید تمام تلاش خود را انجام دهید که وقتی اعضای تیم به شما نیاز دارند، حاضر باشید.

همچنین می‌تواند برای شما و اعضای تیم مفید باشد اگر ساعت‌های کاری را مشخص کنید تا فضای امنی برای زیردستان شما برای مراجعه در مواقع ضروری وجود داشته باشد.

در تیم، «من» وجود ندارد

صرف‌نظر از اندازۀ تیم شما یا مدیر یا رهبر تیم، ایجاد ذهنیت مربی‌گری به شما کمک می‌کند تا به کارمندان خود کمک کنید به‌سوی موفق‌ترین و پُربارترین نسخۀ خودشان حرکت کنند.

دسته بندی توسعه کسب‌و‌کار
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت