شکارچیِ خوب هدف‌گیر خوب است

ضرب‌المثلی روسی می‌گوید «اگر همزمان دنبال دو خرگوش باشید، دست‌تان به هیچ‌کدام نمی‌رسد.» حکمتی عامیانه که ظاهری ساده دارد اما معمولاً تا دو خرگوش را با هم از دست ندهیم، باورش نمی‌کنیم. شاید چون زیادی روی توانایی‌های انسانی حساب باز کردیم یا چون تماشاگر دائمی ابرانسان‌های انیمیشنی و سینمایی هستیم که روزها کارمندان سر به راه هستند و شب‌ها قهرمانان گمنام. کتاب «آن یک چیز» نتیجهٔ کلنجار رفتن نویسندگان با وسوسهٔ انجام همزمان چند کار است.

اگر از دور نگاه کنیم شاید بگوییم آن‌ها راویان تجربه‌ای شکست‌خورده هستند اما در واقع آن‌ها از تجربهٔ خودشان فراتر رفتند و کاشفان فرمول موفقیت شدند:

نتایج فوق‌العاده با محدودیت هر چه بیشتر دامنهٔ تمرکز انسان، رابطه‌ای مستقیم دارند (ص: ۱۵).

ایدهٔ اصلی کتاب چیست؟

حرف اصلی نویسندگان «آن یک چیز» همانی است که قبلاً در کتاب «اصل‌گرایی» هم راجع به آن خواندیم. در دورانی که همه به ما می‌گویند «موفقیت» فرزندِ به حق «چند کاره بودن» است، چسبیدن به فقط یک هدف کمی عجیب به نظر می‌رسد.

عبارت‌هایی مثلِ «مهارت‌ جدید یاد بگیر!» یا «تجربهٔ جدید به دست بیار!» فرامین مقدس عصر ما هستند. به همین دلیل در اولین مواجهه با کسی که حرفی جز این فرامین بزند، خیال می‌کنیم شنوندهٔ توصیه‌های یک تارک دنیای پیر و خسته هستیم اما در واقع این نویسندگان خودشان کسب‌وکاری را مدیریت می‌کنند و از دنیا دست نشستند. حرف‌هایشان توصیه‌های کسی نیست که بیرون گود نشسته باشد، آن‌ها فقط راه جدیدی نشان می‌دهند:

منظور از بهره‌وری این نیست که مثل اسب کار کنید و تا بوق سگ بیدار بمانید. بهره‌وری به اولویت‌بندی، برنامه‌ریزی و مراقبت شدید از وقت‌تان مربوط است (ص: ۱۵۷).


ممکن است با این حرف موافق باشید اما سوال سخت این است که اگر زیاد کار نکنیم، پس چه کار کنیم؟ راه حل کتاب را می‌توان در دو دستهٔ کلی طبقه‌بندی کرد: اول باید دربارهٔ یکسری «دروغ‌ها» بدانیم و بعد دنبال حقایق باشیم. مهم‌ترین و پرتکرارترین دروغ‌ها این‌ها هستند:

۱.همه چیز به یک اندازه اهمیت دارد،

۲.انجام چند کار به طور همزمان،

۳.زندگی منظم،

۴.اراده را می‌توان به اختیار خود فراخواند،

۵.زندگی متعادل،

۶.بزرگ بد است،

وقتی از شر دروغ‌هایی که دنیای ذهنی‌مان را پر کردند، خلاص شدیم باید به دنبال حقایق برویم. کتاب درباره مسائل مختلف مانند «تمرکز کردن» و «ایده پردازی» راهکارهای تیترواری می‌دهد که با نمودار‌ها و جدول‌ها تکمیل و تشریح می‌شوند.

«آن یک چیز» با ترجمهٔ حسین خدادای از سوی نشر آموخته منتشر شده است.

منبع : مجله سی‌بوک

 

دسته بندی توسعه فردی
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت